Positieve effecten

Krachttraining heeft zowel fysiek als mentaal veel positieve effecten op het lichaam. Het kan niet alleen je lichaam transformeren, maar versterkt ook de geest. Daarbij helpt krachttraining het lichaam om ziekte te voorkomen en veroudering tegen te gaan. Voordelen dus met een positief effect op een langer energiek leven!

Spierverlies

Zowel mannen als vrouwen kunnen na hun veertigste levensjaar spierverlies ervaren, waardoor een groter risico op gezondheidsproblemen ontstaat. Het metabolisme daalt waardoor we sneller overgewicht krijgen, er ontstaat een vermindering van algehele kracht en minder sterke botten waardoor het risico op blessures toeneemt. Dit kan resulteren in onder meer rugklachten bij tillen of vermoeidheid bij het opstaan. Belangrijk om te vermelden is dat veel en langdurig zitten dit proces versnelt: het is daarom van groot belang om voldoende te bewegen.

Krachttraining versterkt

Door het uitvoeren van krachttraining neemt de spiermassa toe en worden de botten versterkt - dit zorgt ervoor dat bovenstaande klachten juist verminderd of zelfs voorkomen kunnen worden. Door versterking van het lichaam en verbeterde coördinatie kunnen blessures voorkomen worden en bovendien krijgt het immuunsysteem een boost. 

Hart, bloedvaten, zenuwstelsel

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat krachttraining goed is voor de gezondheid van hart-en bloedvaten en een versterkend effect heeft op de mentale gezondheid. Krachttraining heeft daarbij ook een positief effect op het zenuwstelsel: je bouwt met deze manier van trainen niet alleen meer kracht op, maar bouwt ook aan de hersen - spier verbinding zodat je lichaam efficiënter kan werken. Er is zelfs aangetoond dat het uitvoeren van krachttraining de hersenfunctie verbetert en zorgt voor een betere concentratie tijdens werk! Grote kans dat wanneer je je fit en energiek voelt door krachttraining, je ook productiever zal zijn in het dagelijks leven.

Afvallen

Ook als je wil afvallen heeft krachttraining veel voordelen. De verhoogde hartslag met de combinatie van een toename in spiermassa zorgt ervoor dat er extra calorieën worden verbrand. In rust zullen de spieren nog steeds energie verbranden omdat ze van zuurstof en voedingsstoffen voorzien zullen worden - dit betekent dat de effecten van krachttraining dus ook na de training nog doorwerken. Naarmate het lichaam meer spiermassa heeft, zal deze dus ook meer energie nodig hebben en meer calorieën in rust verbranden.

Personal training helpt

Genoeg reden dus om wekelijks wat tijd en energie aan krachttraining te besteden! Heb jij specifieke doelen en zou je graag begeleid willen worden in het uitvoeren van de juiste oefeningen? Ga dan aan de slag met een personal trainer! Onze personal trainers zijn gespecialiseerd in gezondheid en welzijn en zullen het trainingsprogramma altijd afstellen op jouw individuele behoefte. Samen met jouw personal trainer zorg je ervoor dat je je snel krachtiger en energieker voelt.